لطفا منتظر بمانید...

مقالات

موتورخانه‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها

موتورخانه‌ها در ساختمان‌ها و سایر مراکز معمولا در زیرزمین یا سطوح پایین ساختمان قرار دارند. از آن‌ها برای قرار دادن تجهیزات مکانیکی و الکتریکی مانند دیگهای بخار، پمپ‌ها و... استفاده می‌شود.

1401/12/22
518 بازدید
موتورخانه‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها

موتورخانه‌ها در ساختمان‌ها معمولا در زیرزمین یا سطوح پایین ساختمان قرار دارند. از آن‌ها برای قرار دادن تجهیزات مکانیکی و الکتریکی مانند دیگ‌های بخار، پمپ‌ها، واحدهای تهویه مطبوع و سایر سیستم‌هایی که گرمایش، سرمایش، تهویه و سایر خدمات را به ساختمان ارائه می‌دهند استفاده می‌شود. موتورخانه معمولاً یک منطقه مجزا از بقیه ساختمان است و به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که هر گونه صدا یا بخار تولیدشده توسط تجهیزات را در خود نگهداری کند.


اجزای تشکیل دهنده موتورخانه

 

دیگ یا بویلر موتورخانه

دیگ (بویلر) وسیله‌ای است که برای گرم نمودن آب مصرفی ساختمان ، سیستم های گرمایشی ، تهویه مطبوع  مورد استفاده قرار می گیردکه با استفاده از مشعل (گاز ، گازوئیل و یا مازوت ) مورد استفاده قرار میگیرد .

مشعل موتورخانه

وظیفه دستگاهی است ترکیب هوا و سوخت به میزان معین و تبدیل انرژی فسیلی به گرمایی می باشد که بر روی دیگ های (بویلر ها) نصب می گردد

منبع انبساط موتورخانه

مخزنی است که فشار مازاد سیالات را تنظیم و کسری آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی را بالانس می نماید و بطور کلی کاهش فشار سیال ناشی از گرم شدن و افزیش حجم را بر عهده داشته و به دو صورت مخزن انبسط باز (Open Expansion Tank) که بر بالای پشت بام و مخزن انبساط بسته (Close Expansion Tank) در محل موتورخانه می باشد .

 

چیلر موتورخانه :

یک نوع مبدل است که آب  عبوری از دستگاه های تهویه مطبوع همانند هواساز و یا فن کوئل ها را تهیه می نماید و به دو صورت تراکمی و جذبی می باشد 

پمپ موتورخانه :

پمپ برای انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده می‌شود همچنین پمپ وظیفه گردش مایع خنک‌کننده، روان‌کننده‌ها و سایر مایعات را در سراسر موتور بر عهده دارد. این کار به حفظ دمای موتور کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که همه اجزا به درستی روغن‌کاری شده اند.  پمپ‌ها هم همچون سختی‌گیر و دیگ آب گرم از اهمیت زیادی برخوردارند.

لوله‌ها‌‌ی انتقال‌دهنده :

لوله‌های انتقال‌دهنده همانند رگ‌ها که وظیفه انتقال خون و مواد مغذی را به سایر بخش‌ها دارند مسئول انتقال سیالات هستند.

 

شیرالات موتورخانه :

با استفاده از شیرالات مدرن و مجهز می‌توان از هدررفت آب جلوگیری کرد؛ لذا بهتر است انواع شیرآلات را شناخته و متناسب با نیاز، یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

سختی‌گیر :

سختی‌گیر آب دستگاهی است که املاح رسوب‌پذیر آب را کاهش داده و از ایجاد رسوب در مسیر جلوگیری می‌کند چرا که آب سخت می‌تواند باعث مشکلاتی در سیستم‌های لوله‌کشی شود.  

 مخزن کندانس :

مخزن کندانس نوعی مخزن ذخیره سازی است. در واقع مخزن کندانس جهت جمع‌آوری آب برگشتی حاصل از تقطیر بخار در بخش تبادل حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این منبع می‌توان به عنوان منبع ذخیره در هنگام قطعی آب استفاده کرد.

کلام آخر :

موتورخانه‌ها در واحد مختلف مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نسبت به کاربردشان  از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. در این مقاله سعی شد اجزای مختلف این سیستم گرمایشی و سرمایشی مکانیکی معرفی گردد.